Következik a kivezető cső és a lúgszivattyú, illetve (ha elhanyagolt) a mosógép aljának rozsdamentesítése. A hátlap leszerelése után előtűnnek a fődarabok: középen a motor, baloldalt a sarokban a lúgszivattyú, két oldalon a dobot alátámasztó lengéscsillapítók.
Első lépésben kell szedni a lúgszivattyú szűrőjét (1-2 liter víz kifolyhat), majd a lúgszivattyút rögzítő négy csavart.
A szivattyút még ezután is tartják a rá csatlakozó gumicsövek.
Ezután terítsünk sok puha rongyot a mosógép elé és fektessük a hasára. A gép 70-80 kiló, vigyázzunk a kapcsolókra és az üvegajtóra (ezért kellenek a rongyok). Segítség jól jöhet.
A gép alsó része általában elég koszos, poros és zsúfolt. Ami nekünk most leginkább útban van, a lengéscsillapító. Ezeknek alsó bekötését kell kicsavarozni: az Indesitnél egy M8 anya (13-as kulccsal lehet szerelni), a Whirlpool-nál két M6 anya (10-es kulcs kell hozzá).
A lengéscsillapítókat az üst felé fordítva könnyebben hozzáférünk szivattyúhoz, az üstből kivezető gumicsőhöz és a szennyvíz kivezető csőhöz. Ebben az Indesit gépben az üstből kivezető cső elágazik oldalra-felfelé, egy érzékeny nyomáskapcsolóhoz, amely felülről látható a programkapcsoló mellett. A mosógép ezzel a nyomáskapcsolóval érzékeli a mosóvíz szintjét. A gumicsövet először a vízszintmérőről és a lúgszivattyúról, majd az üstről kössük le (az Indesitben az üsthöz csatlakozást speciális bilincs biztosítja, más gépeknél ez eltérhet). Ebben a gumicsőben még több lerakódás lehet, mint a mosószer bevezetőben, tisztítása hasonlóan történik, forró foszforsavban.
Ha a lúgszivattyúról a kifolyó csövet is lekötjük, az elektromos csatlakozót lehúzva a szivattyú kiemelhető a helyéről. Általában néhány csavarral szétszedhető a szivattyú elektromos és nedves részre, így a szivattyúházat könnyebben lehet akár vegyszerben is tisztítani.
Amíg a gumicső a savban ázik, ellenőrizzük a mosógép alján a festést. Ha szükséges, a felhólyagosodott részeket és a málló rozsdát levakarjuk, a felületet Evipassal kezeljük és megvárjuk, amíg a vasoxid szürke vasfoszfáttá alakul és megszárad, majd befestjük.
Az Evipass használatakor ügyeljük a mosógép aljának elektromos alkatrészeire: nem csak a motor és a szivattyú található itt, de a motor fordulatszámát vezérlő elektronika is. Ezeket kíméljük meg a savtól (a motorvezérlő elektronikát könnyen ki is lehet szerelni).
Az oldószeres festékek büdösek és különösen a lakkbenzin (H100) alapúak igen lassan száradnak. Egy kimustrált hajszárítóval a száradás gyorsítható, de néhány percenként pihentetni kell, mert túlmelegszik és leég. Semmiképp ne hagyjuk magára a hajszárítót!
Amíg a festés szárad, megtisztíthatjuk az Evipassban ázó gumicsövet és a szivattyúházat. Az alábbi képen látható a lúgszivattyú visszahelyezése. Jól láthatóak még a mosóüst aljához hajtott félig leszerelt lengéscsillapítók is.
A visszaszerelés sorrendje fordított: először az üst aljához kell rögzíteni a fekete gumicsövet, majd bekötni a nyomáskapcsolóhoz vezető elágazást és a lúgszivattyút.
A szennyvíz kivezető gégecső visszakötése után már a lengéscsillapítókat (és a mosógépről a festés előtt leszerelt gumilábakat) is vissza lehet csavarozni. A gép talpra állítása után helyére kerülnek a szivattyút rögzítő csavarok és a vízszűrő.
A szerelések során a lerakódások egy része belepereghetett az üstbe, aminek a belsejéhez nem fértünk hozzá. Ezért a karbantartás után első alkalommal tisztító mosást érdemes végezni.
************************************************************
Bevezetés
A karbantartásról általában, szerszámok
Felső rész
Mosószerfiók, vízbevezetés
Alsó rész
Vízkivezetés, szivattyú (ez az oldal)
Hasznos információk
Néhány gép szervizkönyve, alkatrészboltok